Inhoud
Ben jij een ervaren en gepassioneerde professional in de zorg?
Wil je graag je ervaring delen met startende collega's?
Wat?
Als mentor speel je een cruciale rol in het begeleiden van nieuwe collegas en stagiairs op de werkvloer. Je helpt hen niet alleen om praktische vaardigheden onder de knie te krijgen, maar ook om zich thuis te voelen in het zorgteam en met vertrouwen te groeien in hun rol.
Waarom?
- Je versterkt je eigen professionele ontwikkeling
- Je draagt bij aan een warme en leerzame werkomgeving
- Je vergroot de kwaliteit van zorg door jouw inzet als mentor
Wat leer je?
Sessie 1: De mentor als gids
- Wat betekent mentorschap? De vier rollen van de mentor
- De mentor als oriëntatiepunt: stagiairs wegwijs maken in het team, de visie en werkwijze
- Leerplannen secundair onderwijs: waar werkt een leerling naartoe?
- Vertrouwen opbouwen en de eerste dagen begeleiden
Sessie 2: De mentor als begeleider en instructeur
- Veilig en gestructureerd aanleren van handelingen
- De voordoen-samen-doen-zelf-doen-methode
- Instructies geven op maat van de leerling (verbaal, visueel, praktisch)
- Aandacht voor tempo, leerstijl, en context
Sessie 3: De mentor als coach
- Coachende gesprekstechnieken (LSD, oplossingsgericht coachen)
- Omgaan met onzekerheid, fouten en moeilijke emoties
- Motiveren: autonomie, betrokkenheid, competentie
- Grenzen stellen en toch nabij blijven
Sessie 4: De mentor als evaluator
- Observeren zonder oordeel
- Feedbackgesprekken en evaluatiegesprekken voeren
- Beoordelen met leerlijnen/stagefiches/schoolformulieren
- Moeilijke evaluaties (bv. onvoldoende, gedrag, attitude)
Sessie 5: De mentor als professional
- Integratie van de vier rollen: hoe wissel je tussen gids, begeleider/instructeur, coach en evaluator?
- Zelfzorg in een veeleisende werkcontext
- Uitwisseling van goede praktijken
- Opmaak van een persoonlijk mentorplan