Inhoud
De cursus 3D-animatie 4 bouwt verder op de kennis van 3D-animatie 3 en behandelt de technieken die van pas komen bij complexere karakteranimaties waarbij steeds hogere eisen worden gesteld aan het verfijnen van de bewegingen.
Er wordt gewerkt met het softwarepakket CINEMA 4D.
Eerst ga je een scenario en een storyboard uitwerken. De lesonderwerpen zullen voor een stuk in functie van dit scenario worden gekozen. Je leert personages ontwerpen en riggen die met elkaar en hun omgeving in interactie moeten zijn. Een belangrijke nadruk ligt op timing en emotie.
Ook de decors zullen aanmerkelijk complexer zijn.
Afhankelijk van het scenario zullen we in de les bijvoorbeeld kunnen behandelen:
- cartoonanimatie ( denk aan extreem buigende en stretchende ledematen, ... )
- het bouwen van een stedelijke omgeving, werken met Xref-objecten
- modelleren van bomen en planten
- het uitwerken van een animeerbare atmosfeer (wolken - regen - storm -
)
- complexe materialen uitwerken : stenen, textiel, met behulp van onder meer de filter, colorizer,
posterizer, fusion en layer shaders
- camera projectie en matte painting met behulp van projection man
- mosplines, lindenmayer systemen en de turtle syntax
- het animeren van groepen vogels - vissen - insecten met behulp van thinking particles
en MoGraph
- programmeren met Python
- muscle en collision deformers
-