Taalopleidingen: mensen verbinden, grenzen overstijgen


Een vreemde taal leren als volwassene? Dat is geen luxe. Het is een investering in jezelf én in onze samenleving.
Voor veel mensen wordt het leren van een taal een ontdekkingsreis. Het geeft energie om actief te blijven, om vrijwilligerswerk te doen, om contact te houden over de hele wereld. Het verbindt ouders en (klein)kinderen. Het verbindt culturen.
Onze talenopleidingen zijn daarom geen hobby maar een noodzaak. Ze maken van onze cursisten wereldburgers, mensen die bijdragen aan een meer open samenleving waar iedereen welkom is.
Lees hieronder hoe taal levens verandert en je wereld groter maakt.


Van erfenis tot levenspassie

" De liefde voor het Italiaans kreeg ik van mijn grootmoeder, die Tino Rossi en Benjamino Gigli draaide en fan was van Sophia Loren. Tijdens familievakanties in Toscane groeide de wens om meer te kunnen zeggen dan 'buongiorno' en 'buon appetito'.
De cursus Italiaans in CVO Volt was een schot in de roos. Na het overlijden van mijn man werd deze wekelijkse afspraak nog waardevoller. Samen met drie andere vrouwen - de 'Italiaanse madammen' - volg ik al 17 jaar les. We zijn hechte vriendinnen geworden en reizen jaarlijks samen door heel Italië. 
Als voormalig leerkracht Frans gaf het zelf een taal leren me een totaal ander perspectief op taalonderwijs. Nu houdt het mijn geheugen scherp, kan ik Italiaanse films en boeken begrijpen en deel ik de liefde voor taal en cultuur met mijn kinderen en kleinkinderen. 
Deze cursus werd veel meer dan taalonderwijs - het werd een levensstijl die generaties verbindt. "

Marcia


Identiteit terugvinden door taal

" In de zomer van 2015 stond ik voor de keuze: fotografie of Italiaans leren. Ik koos voor Italiaans - de 'vader'taal die ik nooit met mijn papa had gesproken, de nationaliteit waarmee ik worstelde tot mijn 17de. 
Het werd de beste beslissing van mijn leven. Ik kwam terecht bij een fantastische leerkracht met een enorme passie voor taal, cultuur, muziek en gerechten. Het geanimeerde lesgeven, de motiverende woorden - zelfs na zware werkdagen reed ik met plezier naar de les. 
De klasgenoten waren interessant, elk met hun eigen motivatie. Het sociale aspect was belangrijk: verjaardagen, feestdagen, alles kreeg aandacht. Ik maakte prachtige reizen die ik alleen nooit zou hebben gemaakt. 
Het belangrijkste: ik leerde mijn Italiaanse identiteit aanvaarden. Mijn naam, die ik nu apprecieer. Ik voel me geen vreemde eend meer in de bijt - spijtig dat dit pas kwam op mijn 58ste. 
Volwassenenonderwijs is geen hobby - het betekent groei op vele vlakken. Je ontwikkelt sociaal en mentaal, blijft alert en leergierig. Als natuurgids kan ik nu wandelingen leiden in mijn lievelingstaal. Wie had dat verwacht? "

Fiorella


Maatschappelijke meerwaarde van taalonderwijs

" Als stadstuintjes gesubsidieerd worden omdat ze verbinding creëren, als kaart- en whiskyclubs steun krijgen voor sociale cohesie, als sportactiviteiten ondersteund worden voor hun gezondheidsvoordelen - waarom zou taalonderwijs dan niet dezelfde erkenning verdienen? 
Het leren van een taal werkt niet alleen verbindend over landsgrenzen, maar bevordert ook de geestelijke gezondheid. Sociale contacten, levenslang leren en nieuwe ervaringen - alles wat tegen dementie beschermt - vind je terug in taallessen. 
Voor mij is taalstudie een leerrijke en aangename afwisseling die me energie geeft om langer actief te blijven. Een win-winsituatie voor de sociale zekerheid. Taal leren afdoen als hobby is kort door de bocht - talenkennis vergroot de kansen op de arbeidsmarkt en draagt bij aan een meer open, verbonden samenleving. "

Anne


Nieuwe drive na pensioen

"De cursus Italiaans in het CVO was een echte verrijking voor mijn leven na mijn pensioen. Het gaf me nieuwe energie en doelen toen ik die het hardst nodig had. 
Ik maakte kennis met gedreven, enthousiaste leerkrachten die niet alleen taal onderwezen, maar ook mijn culturele interesse nieuw leven inbliezen. Door hun input en die van medecursisten bleef ik intellectueel actief en scherp. 
Het Italiaans leren betekende veel meer dan woordjes van buiten leren – het betekende uiteraard geheugentraining maar ook sociale contacten en persoonlijke groei. Na zes jaar sprak ik niet alleen aardig Italiaans, maar had ik ook waardevolle vriendschappen opgebouwd die tot vandaag blijven bestaan.
Zonder de betaalbaarheid van toen had ik deze droom nooit waar kunnen maken. Nu dreigt diezelfde kans anderen ontnomen te worden." 

Nicole


Investering in de samenleving

"Mijn vrouw en ik genieten al jaren van kwalitatief taalonderwijs bij verschillende CVO's. Deze investering heeft ons intellectueel jong gehouden - misschien hebben we de sociale zekerheid daardoor kosten van dementiezorg bespaard. 
Dankzij onze talenkennis zijn we gastvrijer geworden. We kunnen inwijkelingen in hun eigen taal verwelkomen, wat de integratie bevordert. Aan jonge mensen tonen we dat levenslang leren normaal is - een essentiële mentaliteit voor onze kennismaatschappij. 
Besparen op onderwijs verrijkt Vlaanderen misschien tijdelijk, maar verarmt ons intellectueel en op termijn ook financieel. Betere talenkennis leidt rechtstreeks tot meer verdraagzaamheid, minder isolement en meer steun voor Europese samenwerking - net nu we die eenheid harder nodig hebben dan ooit. "
Felipe (Filip)


Toegenomen zelfvertrouwen

"Ik volgde vorig schooljaar de cursus Frans 2 bij CVO Volt. Als studente leerkracht lager onderwijs was deze cursus erg waardevol tijdens mijn stagelessen. Ik voelde me al snel een stuk meer zelfzeker in het gebruik van de Franse taal in de klas. Ik kan nu vlotter communiceren, eenvoudige uitleg geven en kinderen op een speelse manier kennis laten maken met de Franse taal. Het was voor mij een echte verrijking op zowel professioneel als persoonlijk vlak. Ik start in september alvast met meer zelfvertrouwen als leerkracht lager onderwijs!

Noa