In november 2020 startte CVO Volt, samen met partners uit zes andere landen, het project StoryComp. Net als in het succesvolle project Sheherazade draait het in StoryComp om verhalen vertellen in de klas. Verhalen zijn een traditionele manier van leren: of het gaat om legendes rond het kampvuur, verhaaltjes over booswichten voor het slapen gaan of exemplarische biografieën: mensen hebben altijd ideeën, ervaringen, emoties overgebracht via verhalen. In dit project richten we ons op de leerkrachten uit het volwassenenonderwijs en op hun doelpubliek. Hoe kan je in de klas aan de slag gaan met verhalen? Welke verhalen zijn het best om aan jouw publiek te vertellen? Wat kan je er eigenlijk mee, met een verhaal, in een didactische omgeving? En welk effect hebben verhalen op onze cursisten? Maakt een verhaal hen weerbaarder? Op deze vragen, en de 1001 andere die tijdens het project zullen opduiken, proberen we een antwoord te geven in de vorm van een online cursus voor leerkrachten, een internationale community en hands-on workshops waarin leerkrachten leren hoe ze verhalen effectief inzetten in het klasgebeuren. Hou onze website in de gaten om meer te weten te komen over deze internationale samenwerking.
Het StoryComp project is gefinancierd door Erasmus + onder projectnummer2020-1-DE02-KA204-007574. VHS Leipzig (Duitsland) coördineert het project, en de partners zijn Die Wiener Volkshochschulen (Oostenrijk), PLATO (Nederland), CVO VOLT (België), Fabula Storytelling (Zweden), Pistes Solidaires (Frankrijk), LU Jesenice (Slovenië) and Wisamar Bildungsgesellschaft gGmbH (Duitsland).
Meer info: Verhalen als sleutel voor ons doelpubliek? | EPALE (europa.eu)