Inhoud
We starten de cursus Kunstgeschiedenis met een bezoek aan het Afrikamuseum van Tervuren met de 'primitieve' culturen. We gaan verder met de roots van onze Westerse Middeleeuwse kunst : de Romeinse erfenis, de Byzantijnen, de barbaarse nomaden, de opkomende Islamkalifaten en natuurlijk het Christendom. Daarna komen verhalen over relieken als cashkoeien, de hoofse liefde en de mystieke bruid, de herontdekking van Aristoteles en de bouwloods van de kathedralenbouwers.
In de klassieke kunstgeschiedenis nemen de Italianen met de Renaissance voor het eerst sinds de val van het oude Rome terug het voortouw maar is dat geen Italiaanse eigendunk. Is de Renaissance eigenlijk niet Vlaams?
De Barok is het instrument van de macht. Caravaggio en Bernini zijn wellicht niet te kloppen als Barokmeesters en Rubens geniet dan al wereldfaam als decorateur van kerken en paleizen. De streng gereformeerde Noordelijke Nederlanders houden het meer binnenskamers met kleppers als Rembrandt en de sfinx van Delft, grootmeester Vermeer.
Rond 1850 krijgen we de geboorte van de moderne kunst en zien we hoe dat de kunstenaars op hun zolders en in het veld breken met het academisme en hoe de impressionisten met de grove borstel schandaal schoppen in Parijs. We volgen de zoektocht van de pionierende abstrakten : Kandinsky natuurlijk maar ook kampioenen waar u wellicht nooit heeft van gehoord want lang onbemind door de officiële kunstgeschiedenis : Malevitsj, El Lizitsky, Rodchenko.... De stunts van de Italiaanse futuristen met Marinetti en de lolbroeken van het dadaïsme . Is er trouwens nog wel iets nieuws gebeurd na 1920? Hoe nieuw zijn het Nouveau Réalisme, de nieuwe figuratie, neo-dadaism, de tweede generatie abstrakten, de nieuwe wilden, het postmodernisme? Prangende en misschien pijnlijke vragen.
- De kunst- en cultuurgeschiedenis van de wereld
- Heuristiek
- Communicatietechnieken
- Storytelling